Stress af i haven

Gartnerhaven.dk

Stress af i haven

 

Stress og udbrændthed er et problem, der vokser med foruroligende hastighed.

Haven kan bruges til at finde balance. Her kan man finde ro, slappe af og lade op.

 

 

 

Sidste år måtte jeg selv en tur helt ned og bide i græsset. Jeg har stort set aldrig haft en sygedag på jobbet, og har jeg endelig været ramt af feber eller andet, er det kommet når jeg har haft ferie, og kroppen har fået ro.

At gå fra at have haft styr på alt, til knap nok bare at kunne være alene hjemme, det er noget af en koldbøtte at slå. De første to måneder efter at alt blev sat på "stand by" var jeg ikke selv ude i min egen have. Jeg turde ikke,- og kunne heller ikke finde ud af hvad jeg skulle gå i gang med. Når det er ens egen have så er der nogle "pligter" og krav, og det kunne jeg ikke overskue. Og det på trods af at jeg elsker min have, og at jeg altid har brugt alt fritid derude. Efter 2 måneder var jeg kommet så langt ned i humøret, at min mor tog affære. Det var hende der sagde, at nu gør vi det og det, og så hjalp jeg hende i haven. Både det at komme ud og bruge sin krop, bare få frisk luft, gjorde en stor forskel. Og så får de grønne omgivelser bare mennesker til at restituere og heles. Efterhånden som jeg fik det bedre, brugte og bruger jeg også haven til bare at gå en lille tur og se hvad der sker dag for dag. Jeg giver mig selv tid til at sidde et par minutter, tømme hovedet og nyde det grønne og roen. Der var meget forskel på dagene, nogle dage orkede jeg ikke de store åbne vidder, og følte mig bedst tilpas i de mindre haverum, hvor man var mere tryg og gemt. Andre dage var det mere det åbne og lyse der var tiltalende. Nu er jeg ved at komme tilbage på fode igen, og jeg nyder at drøne rundt i haven med spade og saks, for der skal lige klippes lidt her og deles lidt der . . . .

Men hvad er det lige der gør, at det er planter/haven der der med til at lette humøret igen?

 

 

 

Plantene

At planter har en virkning på mennesker mentalt er der efterhånden forsket en del i. Både britiske og hollandske forskere mener blandt andet at grønneplanter i kontormilliøer øger produktiviteten på arbejdet. For det første bliver luftkvaliteten meget bedre og forskningen viste også at de ansattes koncentration og arbejdstilfredshed blev meget højere og til sidste viste forsøget at de ansatte i det grønne kontormilijø havde 15 % højere arbejdsindsats end på et nøgent kontor - Så det er både ude og inde man kan drage fordel af planter. (Journal of Experimrntal Psychology - som kilde)

 

 

 

Terapihaver

I Danmark findes der flere forskellige Terapihaver med forskellige tilbud. Konceptet med en terapihave er ret ung. Man mener at verdens første videnskabeligt funderede terapihave blev anlagt i Sverige i 2002 . Men meningen om at den grønne natur er godt for mennesket, er set allerede i 1800-tallets hospitaler der lå omgivet af store hospitalshaver. Her blev man hurtigt klar over, at de fattige, som arbejdede ude i haverne, blev hurtigere raske end de rige, som lå inde i sengene.

Det samme gjorde sig gældende for de soldater i USA og England, som vendte hjem fra krige i Korea og Vietnam med voldsomme traumer. Mange af dem begyndte at kunne fungere igen efter at have opholdt sig i haver. I 1970’erne begyndte man mere systematisk at forske i

sammenhængen mellem psykisk sundhed og naturen. Man har blandt andet fundet ud af,

at hospitalspatienter, som ligger med udsigt til et grønt område, har brug for mindre medicin og har kortere indlæggelsestid end patienter, der ikke kan kikke ud på et stykke natur.

 

 

 

Haven på recept

Ved udbrændthed og stress hjælper det at komme væk fra de vante belastende omgivelser (det kan være arbejdet/byen/hjemmet o.l.) En have er som en anden verden. Den grønne verden giver ro, som i sig selv er helbredende og det grønne rolige rum giver tryghed fra ydre påvirkninger. Arbejdet i haven, at få brugt sin krop og kunne tømme hovedet er også en stor fordel. Det at arbejde med planter, at kunne sætte sit præg på at noget gror og blomstrer, gør at man kommer til at indgå i en sammenhæng og man mærker glæden ved resultatet.

 

 

 

Ens egen have som terapi

Er man hårdt ramt af stress, så må man søge hjælp. Men kan man mærke at det nu strammer til, eller bare som forbyggende, så kan man nemt bruge sin egen have til at bremse stressen. Sørg for at der er et sted i haven hvor der er ugeneret og roligt, og lad det være udgangspunktet. Brug haven som åndehul.

 

STRESS AF I HAVEN

Få renset hovedet og lad op